Cake balls till Halloween

publicerat i Cake Pops;
 
Igår var vi på bio, och såg den nya filmen Dracula Untold. Jag vet inte om det var själva filmen som gjorde det, men imorse när jag vaknade blev jag fantastiskt sugen på att baka små fladdermöss!
 
 
Fladdermöss blev det!
 
Jag bakade cake balls på det jag hade hemma, nämligen Oreo Chocolate och Creme fraiche.
Krossa 1 förpackning oreos i en matberedare tills konsistensen påminner om kaffe. Klicka ner ca 2- 3 msk creme fraiche. Blanda om till en smet som går att rulla, men som inte är alltför kladdig.
Rulla bollar, ca 12 st. Ställ dem kallt en stund.
 
 
Rita ut en fladdermusvinge på ett vitt papper, använd gärna en tuschpenna.
Vänd på pappret och rita av vingen som skiner igenom så du har två identiska spegelvända mallar.
 
Smält mörk choklad, och låt den svalna något. Jag använde non-temp choklad till mina vingar. Den torkar fortare, och tillåter att man tar i vingarna utan att de smälter i handen. Fyll den avsvalnade chokladen i en spritspåse, eller en strut av bakplåtspapper.
Lägg ett bakplåtspapper över det vita pappret med vingen, och fyll upp mallen, som lyser igenom, med choklad. Upprepa tills du gjort ca 12 vingar. Vänd på det vita pappret och gör lika många vingar som är spegelvända.
 
Låt vingarna torka helt.
 
 
Doppa de kalla oreobollarna i choklad, och fäst vingarna innan chokladen stelnat.
 
Ett tips är att sätta en grillpinne i bollen innan man doppar, och sedan fästa grillpinnen i en bit kartong. Då droppar chokladen snällt av, och man slipper "fötter" på bollen.
Grillpinnen plockas bort precis när chokladen stelnat, och då går det bra att lägga bollen på ett fat.
Även till chokladöverdraget har jag använt mörk non-temp choklad.
 
 
Ögonen är gjorda i vit sugarpaste. Huggtänderna är smält vit choklad.
 
 
Lite arga, men fantastiskt goda små fladdermöss :)
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Foodie:

Men vilken rolig idé det här var! Gillar hur e verkligen får ett ansiktsuttryck. Skitkul som sagt!

http://smarrigtogott.blogg.se

2:a kommentar, skriven , av Peasyeasy:

Oj, vilka fina små fladdermöss! nästan synd att äta upp dem! ;)

3:e kommentar, skriven , av Clara Edvinsson:

Så gulliga! Fantasifyllda är de också

4:e kommentar, skriven , av Frida Larsson:

Så rolig idé =) För mig blev det inga fladdermöss nu till Halloween, bara ögon och pumpor. Kanske får bli fladdemöss nästa år=)

Kommentera inlägget här :