Vaniljkex

publicerat i Småkakor;
 
Jag fick ett önskemål om bakning till ett ett-års kalas. Eftersom det skulle vara lite äldre barn där ville jag göra något lite lekfullare och roligare bakverk, men ändå enkelt.
 
Det blev några plåtar vaniljkex! Superenkla, och charmiga
 
 
Dessa kakor går att göra med pepparkaksformar eller utstansare. Mina formar är från panduro.
 
 
Vaniljkex

0,6 dl stösocker
0,6 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
4 dl mjöl
100g rumstempererat smör
 
Sikta sockret genom en sil. Blanda ner ägget och rör samman med mjöl och smör till en smidig deg. Plasta in och förvara i kyl minst en timme, men gärna över natten.
 
Kavla ut degen, den behöver inte vara jättetunn, känn hur tjocka kakor du önskar. Stansa ut kakor och grädda dem i ca 10 min i 170 grader.
 
 
Formar som fjärilar, giraffer, lejon, elefanter och kaniner.
 
 
Små kex och en kopp te.
 
 
 
Mycket uppskattade små kakor!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Linn Jönsson:

Fin blogg! titta gärna in på min blogg :)

2:a kommentar, skriven , av Frida:

Åh så fina!

Kommentera inlägget här :