Dubbelt pralinbak

publicerat i Chokladpraliner;
 
Sedan i söndags, då jag sist bakade praliner, har jag varit helt insnöad på pralinbak. Jag har beställt lite nya formar och köpt på mig ett lager med essenser och choklad. Inget av det jag beställt har kommit ännu, men jag kände ändå att det var dags för lite pralinbak idag, så jag fick baka på det som fanns.
 
Det resulterade i mintpraliner, och pistagepraliner.
 
 
Mintpraliner
 
 
Minttryffel:
 
50g vit choklad
1 msk osaltat smör
½ msk glykos
3 msk grädde
några droppar pepparmintsolja
 
Koka försiktigt upp grädde och glykos i en kastrull, tag från värmen och blanda därefter ner choklad och smör. Rör tills det smält helt. Låt tryffeln svalna och stelna till.
 
 
Pralinskalen är gjorda av mörk choklad, och gjutna i en pralinform av hårdplast. Jag har tempererat chokladen för skalen, och sedan spritsat ner min tryffel. Ett lager otempererad choklad är botten. Här finns detaljer kring hur jag tempererat och gått tillväga med pralinen.
 
 
 
Pistagepraliner
 
 
Pistagetryffel:
 
50g vit choklad
1 msk osaltat smör
3 msk grädde
50g pistagenötter, osaltade
några droppar vaniljarom
 
Kör nötterna i en mixer, tills de är finfördelade. Koka försiktigt upp grädde i en kastrull, tag från värmen och blanda därefter ner choklad, smör och vaniljarom. Rör tills det smält helt. Rör därefter ner de krossade nötterna.  Låt tryffeln svalna och stelna till.
 

Pralinskalen är gjorda i mjölkchoklad. Som jag tempererat enligt 45-27-30 grader. Dvs, jag har smält choklad och värmt den till 45 grader, tagit av från värmen och rört ner till 27 grader, och har därefter värmt den igen till 30 grader. Sedan har jag gjutit pralinskalen i en form av hårdplast. När skalen stelnat har jag fyllt dem med min pistagetryffel och därefter täckt med ett lager smält mjölkchoklad. Mums!
 
 
Som ni ser på bilden så blev min temperering inte helt 100, därav de ljusa fläckarna. Men som dessa smakade gott! Det kompenserade allt!
 
 
Varsågod.
 
 
Praliner är bara det underbaraste som finns!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Bland bakverk och kastruller:

Visst är det underbart gott med praliner, så fina dom är. Den där ställningen är ju bara så fin...!!!

2:a kommentar, skriven , av Jessica:

Pistagepralinerna var himmelska! Tror de hjälpte mig till segern i Munchkin

Svar: Tack Persika! Visst var de fantastiskt goda:) Kanske att man skulle gjort dem med mörk choklad bara. Kram
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :