Smältande snögubbar Cake balls

publicerat i Cake Pops, Tema: Jul;
 
Idag äts det lussekatter över hela landet, och dagis och förskolor svämmar över av lucior, stjärngossar och andra små julvarelser. Det är lucia, och vi har ännu inte fått någon snö.
 
Istället för lussekatter har jag luciadagen till ära bakat något annat med saffran, nämligen cake balls. Cake balls är som en cake pop, utan pinne, och minst lika underbart gott som pops!
 
 
Saffran tycker jag är den allra bästa julkryddan. Och dessa kakor av saftig sockerkaka och saffran, doppade i vit choklad, är som en dröm!
 
 
 Cake Balls med saffran 10-15st
 
5 dl sockerkakssmulor
50g rumsvarmt smör
1 tsk saffransessens
vit choklad
 
Smula ner sockerkaka i en bunke, blanda med smör till en smidig deg. Smaksätt med saffran. Rulla till valfritt stora bollar och ställ dem kallt en stund. Smält vit choklad, och doppa bollarna. Låt dem rinna av sig på ett bakplåtspapper, och garnera dem innan chokladen stelnat.
 
Jag valde att göra smältande snögubbar av mina bollar. En morotsnäsa ur orange sugar paste, och ögon och rockknappar av svarta sockerpärlor. Av svart marsipan har snögubbarna fått en liten hatt.
 
 
Om man vill att snögubben ska ha smält "mer", så bättrar man bara på med vit choklad så pölen under gubben blir större.
 
 
Såhär fantastiskt gula och underbara är gubbarna innuti. Supergott!
 
 
En fantastisk lucia önskar jag er alla!
Lusse Lelle, elva nätter kvar till jul...
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Åh vilken kul grej. Ser supergod ut =)

Kommentera inlägget här :