Apelsinpraliner

publicerat i Chokladpraliner;
 
Jag beställde en belgisk vit choklad med apelsinsmak från Lottas Marsipanskola. Chokladen hade en fantastisk orange färg, och jag har funderat länge på vad jag ska baka av den.
 
I julklapp fick jag en slikepott med inbyggd termometer av min A, och kände att det var dags att testa den. Det fick bli mörka praliner med apelsintryffel!
 
 
Genom att temperera mörk choklad gjorde jag först pralinskalen. Jag har använt mig av en form i silikon. Tycker de är mycket svårare att använda än pralinformar i hårdplast, men de är betydligt billigare så därför har jag ett gäng silikonformar som även dem måste användas ibland!
 
 
 
 
 
Apelsintryffel
 
100g apelsinchoklad
1 tsk osaltat smör
1/3 dl grädde
 
Smält chokladen och smöret försiktigt i micron. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör om tills det blandats väl.
 
Låt ganachen/tryffeln svalna, och fyll den sedan i pralinformarna.
 
 
Härliga små praliner med en överraskande fyllning.
 
Riktigt roliga att göra nu till påsk, och kanske fylla med chokladtryffel i flera olika färger!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Frida:

Men så fina dom blev med silikonform! Det hade jag aldrig trott! Nu måste jag testa! Funkade slikepotten bra?! Duktig du är! Vi måste baka nån dag! Jag har en fin idé!

Svar: Slikepotten var riktigt bra! Lite hård eventuellt, men jag tycker termometern gjorde sitt jobb som den skulle :)
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Åh mums! =)

3:e kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Fy så gott :) Ha en bra dag :)

4:e kommentar, skriven , av Andreas:

Vackert!

5:e kommentar, skriven , av Marie:

Hej, några tips om hur man får chokladen blank i sillicon formarna. Har provat i både plast och i sillicon men sillicon blir inte lika bra.

Svar: Hej! Jag har tyvärr inget bra tips på det. Jag antar att det handlar om formen... När jag gör i hårdplast så putsar jag alltid upp formarna med bomull, och då blir pralinerna blanka. Silikonformen försöker jag bara göra rent i varmt vatten, gjuta pralinerna i en så ren form som möjligt. Sedan blir det säkert bättre ju bättre tempererad chokladen är. men jag tycker det är svårt att göra praliner i silikonform! Föredrar verkligen plastformen :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :