Hemligheten i att baka

publicerat i Övrigt;
 
Jag är inte särskilt estetiskt, eller praktiskt lagd, egentligen. Däremot så är jag kreativ, jag producerar, och har så alltid gjort. När jag var liten var det virkade mössor, egenkomponerade korsord, sagor som mindre noveller och pyssel att sälja på den lokala slöjdmässan. Massproduktion för att säga det minsta.
 
Nu är det bakning som gäller. Min mamma har alltid sagt att jag inte gör något till 100%, utan 110. Det ligger nog någonting i det. Bakning är roligt! Man får vara kreativ och producera, samtidigt som man måste vara noggrann och närvarande. Dessutom kan man skapa något vackert, utan att vara estetiskt lagd. Man måste bara en sak, och det är att tycka det är roligt.
 
Det finns dock en hemlighet bakom bakning, som jag tänkte dela med mig av. Råvarorna. När man bakar producerar man av livsmedel, och det ska enligt mig alltid hanteras med största respekt. Det är viktigt att vi reflekterar över det vi stoppar i vår kropp, och försöker att inte stötta att maten vi äter produceras på bekostnad av någon annan! Bakningen blir bättre, och känns bättre om man också tar lite ansvar över vad man bakar med.
 
Några grundstenar som jag alltid följer är dessa:
 
  • Använd ekologiska ägg från frigående höns. Ingen levande varelse mår bra av att sitta i en trång bur. Den lilla kronan du får betala extra per ägg gör milslång skillnad på livskvaliten hos det djur som värpt ägget.
  • Baka på smör och inte margarin. Smör är kärnad grädde. Margarin framställs ur vegitabiliskt fett som tex palmolja (som i växande utsträckning tas fram på bekostnad av regnskogen och alla de djur som lever där, tex orangutangen). Med hjälp av bensin utvinns fettet och sedan behandlas det med fosforsyra och lut. Oljan bleks och eventuella rester av lösningsmedel tvättas bort. För att fettet ska få en fast form härdas det med nickel och vätgas. Därefter tillsätts tillsatser. Åter igen, smör är kärnad grädde.
  • Mjölk och grädde, svenskt och närproducerat. Jag köper Norrmejerier och nästan alltid deras ekologiska mejeriprodukter. Icas grädde produceras i Österrike. Den är en krona billigare än norrmejeriers. Stötta dina lokala producenter istället för industrimejerier i ett annat land. Satsa på KRAV-märkt.
  • Använd choklad med så få ingredienser som möjligt. Kvalitetschoklad innehåller inga tillsatser. Choklad bör endast innehålla följande ingredienser: kakaomassa, råsocker, kakaosmör, vanilj och eventuellt lecitin. Ju färre ingredienser desto bättre choklad.
 
En människa kan inte göra allt, men alla kan göra någonting!
 
 
Givetvis bakad på ekologiska ägg, kvalitetschoklad, riktigt smör och KRAVmärkt grädde!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Mycket bra tips. Mitt problem är dock att jag inte har tålamod att pyssla och göra något fint, även fast jag älskar allt gott =P

2:a kommentar, skriven , av Julia:

Inte nog med att man får mer koll på vilka ämnen som man stoppar i sig samt att man är lite mer medveten kring djur & miljö om man följer dina råd - resultatet blir desto godare också ^^ Tummen upp för det!

Svar: Det gör verkligen skillnad om man bara tänker till lite och lägger den där extra slanten emellan. Det måste det bara få vara värt :) Och precis som du säger- godare blir det också!
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Terese:

Sa himla bra skrivet - precis sahar resonerar jag oxa och hade sjalv tankt att skriva en liknande bloggpost om det. Hittade nyss hit fran Kakburken - fin blogg och roliga recept - har kommer jag halsa pa fler ganger. X

4:e kommentar, skriven , av Kimmey ~ Kung varje dag:

Bra tips! Och gud så gott det ser ut!

5:e kommentar, skriven , av Maramuffins:

Du har helt rätt!
Det blir godare och känns bättre i själen att baka med RÄTT produkter.

Jag vet inte hur det är i övriga Sverige men i Stockholmsområdet är det Arla som numer gör Icas vispgrädde.
:-D

Svar: Arlas mejeriprodukter är dock inte heller alltid svenska. Tyvärr. Det är till att vrida och vända på allt man funderar på att handla tills man har koll på varifrån det kommer :) Sedan behöver det inte vara ngt fel på grädde från österrike, men vi har många mejeribönder som går på knäna, och då känns det viktigt att välja med hjärtat och välja närproducerat :)
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av Anonym:

Håller fullständigt med om det din mamma sa, om man inte är med på det 110 så blir det inte bra. När mina vänner vill beställa tårtor från mig så tackar jag nej eftersom när jag bakar helhjärtat blir det perfekt och ibland har man inte samma lust och då blir det halvdant.

Sen håller jag med om äggen, har verkligen märkt det senast jag bakade. Vilken skillnad det var mellan MAXI ägg och äggen från en bondgård där hönsen springer runt på gården. Och smör ska det vara!

Bra inlägg med bra tips!

7:e kommentar, skriven , av Joe:

Bra inlägg. Jag kan verkligen inte baka, men vill gärna lära mig! Tack för dina tips :)

Svar: Klart du kan lära dig att baka :) Det är bara att sätta igång, och inte vara rädd för att kleta ner köket!
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Leila:

Åh ekologiskt är så viktigt och precis som du säger är kvaliten på råvrorna a och o. Fiiiiin blogg!

9:e kommentar, skriven , av biggeros:

Fin blogg du har. Tack för dina tips,kram

10:e kommentar, skriven , av pärlan:

Hejsan!
Jag gjorde också egna korsord som liten tillsammans med en kompis, hur kul som allra helst. Under åren har jag nog skapat olika saker på egen hand, stickat, sytt, målat etc.
Men bakning och jag går inte ihop. Kul att läsa om det dock =)

Svar: Härligt att höra om fler som är kreativa! Bakningen tycker jag är så rolig just för att där inte finns några måsten. Mina första sockerkakor var gröna av karamellfärg, och första gången jag gjorde macarons var det smet i hela köket. Det är okej! Övning ger färdighet. Tycker man bara det är roligt är det viktigast. Sedan behöver man inte tycka bakning är roligt. Då kan man slicka skålen istället :)
Suzanne Bruks

11:e kommentar, skriven , av Beatrice:

Det är såna här saker som folk verkligen borde göra i den mån de kan! Chokladen är det svåraste av detta, för den kostar ju rätt mycket mer desto bättre den är, och ljus choklad är oftast sämre. Men äggen, smöret och ekologiska närproducerade mjölkprodukter bör man alltid ha hemma!

Svar: Faktum är att Odense chokladknappar innehåller få ingredienser, och ingen smutsig palmolja. Den chokladen använder jag till praliner. Men en kakao bör man alltid välja som ekologisk!
Suzanne Bruks

12:e kommentar, skriven , av Melissa:

Väldigt smart. Dessa ord tar jag med mig och ska tänka lite extra.

Svar: Bara en person tänker till lite extra gör hela inlägget värdefullt. Tack för det!
Suzanne Bruks

13:e kommentar, skriven , av sandy faraj:

WOW ALLTSÅ! MAGISKT!!

14:e kommentar, skriven , av Simone:

Så rätt. Ösnkar att alla delade dessa åsikter.

15:e kommentar, skriven , av Agnes:

Vill bara säga att jag håller med dig till 1000 då det gäller att köpa närproducerat. I vår familj köper vi allt svenskt som går.
Att inte. Andra inser fakta: då T.ex. Norrmejerer inte finns längre tror de fortfarande Att ICAs och Coops produkter är lika billiga då? Nej! Och jag blir så otroligt förbannad då dessa affärer skyltar med sina märken, och Ica som vi handlar på ibland har nästan bara sitt eget märke...
När ska Sveriges befolkning förstå att vi har tur som har så fina mejeriprodukter bland annat.

Svar: Norrmejerier har gjort en del fina filmer nu på sina bönder, jättebra initiativ. Visar att det är riktigt folk, vettigt folk, som är beroende av att vi väljer deras mejeriprodukter. Det finns också två sidor jag vill tipsa om, http://www.gardsnara.se/ och http://www.minfarm.se/. Gårdsnära listar lokala bönder i hela Sverige där man kan köpa produkter direkt av bonden. Min farm är en sajt där du kan boka och beställa råvaror och åka och hämta på en lokal gård. S U V E R Ä N T. Ett tips om ni satsar på lokalproducerat! :)
Suzanne Bruks

16:e kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

WOW du är med på första sidan på blogg.se! Glad för din skull! =)

Svar: Tack Marie! <3 Jätteroligt!!
Suzanne Bruks

17:e kommentar, skriven , av Idas beauty ~ mamma till filippa ♡:

HERREGUD vad det där såg gott ut!!

18:e kommentar, skriven , av Matilda:

Jätte bra tips! Det är superviktigt att försöka köpa så mycket kravmärkt, ekologiskt och närproducerat som möjligt. Definitivt en av de sakerna man behöver bli bättre på här i världen! Så jätte bra tips, och måste säga att du är så himla duktig! Jätte fina bakverk!
Kraam!

Svar: Det är roligt att fler och fler blir medvetna. Det är några kronor emellan, men jag är av den åsikten att om man slänger mindre mat så blir det ändå billigare att köpa riktiga råvaror. Roligt att du hittat till bloggen, och tusen tusen tack för fina ord!!
Suzanne Bruks

19:e kommentar, skriven , av sophie:

Oj. Vilken smask!

20:e kommentar, skriven , av linellas:

så sant så, man kan inte va bra på allt! att baka tycker jag är väldigt svårt.. vissa har lättare för det helt enkelt :)

Svar: Bara man tycker något är roligt så kommer till slut snitsen också tror jag :)
Suzanne Bruks

21:e kommentar, skriven , av Kajsa:

Bra tips! Jag har alltid trott att smör och margarin är typ samma sak. Hehe ..

Svar: Det kan användas i princip på samma sätt, men det är långt ifrån samma typ av livsmedel :)
Suzanne Bruks

22:e kommentar, skriven , av Marja - Baka Sockerfritt:

Bra tips (använder alltid eko och smör), det ser ljuvligt ut!

23:e kommentar, skriven , av sandra - 3 barns mamma <3:

Val utav råvaror gör mer än man tror ja. Är lätt att tänka "sak samma" men det är det inte.

Tok fin blogg!!!

Svar: Nej, sak samma är det verkligen inte :) Det är jätteroligt att så många ändå är medvetna i sina val av råvaror och livsmedel.. men det är lång väg kvar ändå. Tusen tack!!
Suzanne Bruks

24:e kommentar, skriven , av Jennah - film, tv-spel, böcker!:

Recept på chokladkakan? :)

Svar: Klicka på namnet, Mississippi Mud Pie, så kommer du till receptet :) Lycka till!
Suzanne Bruks

25:e kommentar, skriven , av marycaroline.blogg.se:

Den där såg god ut :)

26:e kommentar, skriven , av MYLLENBERG| kärlek, livsglädje & lite svettlukt:

Längtar tills jag flyttar hemifrån och kan köpa maten själv :) mina föräldrar bryr sig inte om sånt (citat) trams (slut citat)... :/

Svar: Bor man hemma kan man såklart inte styra... Du får tänka de gånger du själv köper något. Eller smyga in lite ekologiskt hemma och förklara varför :)
Suzanne Bruks

27:e kommentar, skriven , av Stephanie:

Speciellt det dar med chokladen tycker jag man marker tydligt i bakverket! :)

28:e kommentar, skriven , av Annster:

Bra tips :)

29:e kommentar, skriven , av Pär:

Du skriver "Margarin framställs ur vegitabiliskt fett som tex palmolja (som i växande utsträckning tas fram på bekostnad av regnskogen och alla de djur som lever där, tex orangutangen)." som att du tycker synd om orangutangerna och att de ska få leva fritt och lyckligt. Varför gäller inte det hönor och kor? Korna våldtas av oss människor för att de ska bli dräktiga, och när de sedan föder kalven så tar vi ifrån dem den, vilket gör att de blir otroligt stressade i flera veckor och står hela tiden och råmar efter kalven. När det gäller ekologiskt så får kalven stanna hos kon i ca 1-3 dagar, vilket gör att de bara blir mer stressade när de skils åt eftersom att de då har skapat ett större band mellan varandra. En normal ko lever i ca 20 år, en mjölkko lever i ca 4-5 år innan den skickas till slakt och blir kött. Korna får inte ens vistas ute 10% av deras liv. En normal ko producerar ca 4-5 l mjölk per dag till sin kalv, kor inom mejeriindustrin producerar ca 50 l mjölk per dag, ganska stor skillnad va?

Och skillnaden mellan hönor som sitter i bur och frigående höns är inte särskilt stor. Det är inte direkt så att frigående höns har hur mycket plats som helst, de är ca 9 hönor som trängs inom 1 kvadratmeter, och det kallar du frigående?


Och när det gäller margarin så finns det faktiskt margariner som innehåller palmolja som inte är från skövlad regnskog, t.ex carlshamns margarin.

Själv bakar jag ofta, det jag bakar är glutenfritt, veganskt och utan vanligt socker. Jag är dock rätt så usel på att ta lockande bilder, har du några tips på hur en får någonting att se lockande och gott ut? :)

Svar: Tack för din kommentar och dina åsikter! Jag tycker att man bör kontrollera att palmoljan man producerar inte är smutsig, ja. Och det är svårt som det ser ut idag. Varför då inte köpa ett livsmedel som är mer närproducerat? Jag har stor tillförlit till både veterinärer och bönder i vårt land. De flesta, inte alla, som arbetar med djur gör det för att de älskar och respekterar djur. Med kärlek och respekt till djur är jag av den åsikt att man kan konsumera animaliska produkter på ett ansvarsfullt sätt. Jag tror också visst att skillnaden mellan en frigående höna, uppvuxen på ekofoder och med tillgång till utevistelse har det bättre än en i bur. Sedan kan man köpa ägg direkt från många privatpersoner, och åka dit och se hur hönsen har det. Det är ett bra alternativ! Mitt inlägg är skrivet i välmening, baserat på det jag tror leder till hållbar produktion av ovanstående ingredienser.
Suzanne Bruks

30:e kommentar, skriven , av depend:

Superbra info!!! :D
Jättebra att veta, hade ingen aning om detta!

31:e kommentar, skriven , av Hanna - Min vardag som trebarnsmamma:

Mycket bra inlägg!

Kommentera inlägget här :