Mandel- och Pärontårta

publicerat i Tårtor;
 
En födelsedagstårta till en kille som fyller 25. Önskemålen var päron och mandelmassa, och jag såg framför mig en vit tårta garnerad med choklad, så fick det bli!
 
 
 
Bottnarna till denna tårta är gjorda enligt grundreceptet.
 
Tårtan består av tre lager: vaniljgrädde, päronmousse och mandelfyllning.
 
 
Mandelfyllning
 
200g mandelmassa
100g rumstempererat smör
1/4 dl grädde
1 tsk vaniljarom
några droppar bittermandelolja
 
 
Vispa mandelmassan med smöret till en jämn massa. Vispa ner grädde, och smaksätt med vanilj och eventuellt bittermandel.
 
 
Päronmousse
 
1 burk konserverade päron
1 dl vispad grädde
1 msk marsanpulver
 
Mosa päronen och låt dem rinna av genom en sil. Blanda med vispad grädde. Tillsätt marsanpulvret för stadga.
 
 
Tårtan är täckt med marängsmörkräm
 
Marängsmörkräm
 
2 äggvitor
1 msk socker
75g socker
2 msk vatten
150-200g osaltat smör
 
Skiva upp smöret i små bitar och ställ det varmt tills det är helt rumstempererat.
Häll äggvitorna i en ren, torr rostfri bunke. Vispa dem till vitt skum, och blanda ner 1 msk socker.
Koka upp 75g socker med 2 msk vatten och koka till en tjock sirap tills blandningen når 118grader. Strila ner sockersirapen i äggvitorna och vispa tills marängen åter blir kall, ca 10 min.
Klicka ner smörbitarna en efter en. Forsätt vispa tills allt smör är i, och krämen börjar gå ihop sig. Om den skulle skära sig kan det behövas lite mer smör.
 
 
 
 
Till chokladlagret ovapå har jag smält 100g choklad med 20g smör. Låt chokladblandningen svalna, och bred den sedan över kakan, putta över lite choklad över kanten så rinner den ner längs med tårtan.
 
 
 
 
Jordgubbarna på tårtan är doppade i vit choklad, och sedan garnerade med mörk choklad.
 
Nu återstår bara att se om födelsedagsbarnet blir nöjd med sin kaka :)
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Grym tårta!! Denna får de bli till min mammas 60 års kalas =)

2:a kommentar, skriven , av Milla:

Grym tårta!! Denna får de bli till min mammas 60 års kalas =)

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Jäklar vilken snygg!! =)

Svar: Tusen Tack Marie !! <3
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Sjukt fin tårta :)

Svar: Tack! :)
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Matilda:

Gud så gott det ser ut, och sjukt vackert! KRAM!

6:e kommentar, skriven , av Blenda Fröjdh:

Hej!
Vilken underbar blogg, väldigt hjälpsam!
Jag tänkte göra en tvåvåningstårta till min lillasyster.
Först tänkte jag fylla tårtan med dumlefluff, philadelphiakräm och färska jordgubbar. För att sedan täcka med smörkräm och marsipan. Nu såg jag dock ditt recept för marängsmörkräm. Skulle jag kunna skippa marsipanen och täcka tårtan med smörkrämen istället -trots att det är en tvåvåningstårta?
Med vänlig hälsning
Blenda

Svar: Det går jättebra! Se bara till att du stagat upp våning två med tex sugrör. Det bör man alltid göra vid flera våningar :)
Suzanne Bruks

7:e kommentar, skriven , av Matilda:

Älskar verkligen såsen som ser ut att droppa från kanten. Ser så coolt och overkligt ut. :)

Svar: Haha, tack så mycket :) Min choklad blev lite för tjock, men det är verkligen en charmig effekt på tårtor!
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av sandra:

Jätte fin tårta!
Den ska jag nog prova, men jag undrar lite. Det står att det är 3 lager, men sedan står det i receptet att vaniljgrädden blandas med mandelmassan.
Ska det vara ett lager med enbart grädde också?
Vill bara få det rätt :)

Svar: Precis! Ett lager är grädde smaksatt med vaniljarom :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :