Praliner med mjölkchoklad och cashewnötter

publicerat i Chokladpraliner;
 
Söndag mitt i veckan, sådant borde verkligen infalla oftare! Jag har både hunnit ordna med planteringar i trädgården, städat ur växthuset (som hemma hos oss tyvärr är ett förråd mer än ett växthus) och tvättat igenom hela lagret smutstvätt. Sedan har jag bakat, såklart!
 
Det var länge sedan jag skapade i choklad, och jag har riktigt längtat efter att få stöka ner hela köket och omvandla det till pralinverkstad. Vit choklad, mjölkchoklad, cashewnötter, grädde. Det enda som behövs för en riktigt god pralin!
 
 
Praliner
 
Det första som behövs är ett skal till pralinen. För just dessa har jag använt ett färdigt skal som jag köpt här. Om man har en form i hårdplast eller silikon gör man sina egna skal av tempererad choklad.
 
Vita skal tempereras enligt nedan:
1. Smält 400g vit choklad försiktigt till 40 grader över ett vattenbad. Chokladen bör inte bli varmare än 48 grader, då kan mjölkproteinet koagulera och chokladen blir förstörd, var därför noga med temperaturen.
 2. Häll över det mesta av chokladen i en skål, och ställ den i kallt vatten. Blanda och rör väl tills chokladen blivit 25 grader.
 3. Häll tillbaka den avsvalnade chokladen till skålen med resterande choklad i vattenbadet, och rör tills chokladen är precis 29 grader. Då är den färdigtempererad.
 
 
 
Mjölkchokladganache med cashewnötter
 
100g mjölkchoklad
1/3 dl grädde
50g nötter
 
Hacka nötterna fint.
Smält chokladen försiktigt, och koka upp grädden i en kastrull på sidan av. Slå den heta grädden över chokladen och rör tills det blandats helt. Rör ner nötterna. Låt ganachen svalna.
Förvara blandningen en stund i kyl, och vispa därefter eventuellt upp den med elvisp. Om man vispar ganachen blir den luftigare, och pralinen upplevs lättare och lenare.
 
Fyll pralinskalen med ganache.
 
 
Perfekt till eftermiddagskaffet, som gå-bort-present, eller på en söndags-torsdagskväll!
 
Lite smält choklad ringlat över blir fint.Som små zebramönstrade munsbitar!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Johanna:

Men så snygga och goda de ser ut!!

2:a kommentar, skriven , av Veronica:

Ser farligt goda ut :)

3:e kommentar, skriven , av Elin:

Mums!!!

4:e kommentar, skriven , av Maria:

Wow! Vilka fina godsaker du gjort och så vackra bilder också dessutom! Önskar att jag också var så duktig. :)

Svar: Vill man bara så kan man :)
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Medelmamman:

Men åh så fina! Hur länge måste man öva för att lyckas med detta. :) Måste prova.

Svar: Jag gjorde praliner för första gången för 1½ år sedan, och har testat mig fram med choklad sedan dess. Men det är inte så knepigt som det kan verka, bara att ge sig på att testa! :)
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av Julia:

Chokladen ser extremt vit ut! Var den så vit i verkligheten också eller luras ljuset lite?

Svar: Det blev nog väldigt vita praliner :) men det är också ljusa bilder, en kombination.
Suzanne Bruks

7:e kommentar, skriven , av Elina:

Okej, de DÄR ser helt utsökta ut.
Bakar du varje dag, haha? :D

Svar: Haha, man kan tro att jag bakar varje dag... men någon/några gånger i veckan blir det iaf :)
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Annie:

Jag gör också praliner. Jag ska nog "sno" receptet på fyllningen. Lät så gott!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! Supergott! Framförallt om man vispar upp ganachen lite, det blir härligt luftigt och gott.
Suzanne Bruks

9:e kommentar, skriven , av Anonym:

Gud vad gott!🍓

10:e kommentar, skriven , av Anonym:

Helt fantastisk blogg, älskar allt du bakar! :)

Svar: Haha, så underbart att höra! Tack.
Suzanne Bruks

11:e kommentar, skriven , av nicolinda.blogg.se:

Farligt utsökta. Fantastiskt! Lovely :)

12:e kommentar, skriven , av erica:

Va fin blogg du har och va duktig du är att baka!
Fina bilder tar du me.
Jag har en mat och bakblogg, besök mig gärna på
www.ericasmeny.blogg.se
Kram//Erica

13:e kommentar, skriven , av Hanna :

De ser riktigt goda ut!

14:e kommentar, skriven , av Annika:

Mums! :D

15:e kommentar, skriven , av Johanna E:

Alltså din blogg är så MAKALÖST fin!! Blir alltid så himla glad och inspirerad av att kika in här! :D

Svar: Åh, så underbart att höra. TACK! <3
Suzanne Bruks

16:e kommentar, skriven , av Charlotte :

Blev så nyfiken på vem som lämnade kommentar på min blogg så jag klickade in på din. Åh vilka bakverk du gör! Och vilken fin blogg du har. Man blir både sugen och inspirerad av dina bilder och recept. Jag gillar också att baka så här kommer jag titta in fler gånger, var så säker. :)
Ha en fin dag. Hoppas vi ses mer genom våra bloggar!

Svar: Åh. Tack så mycket Charlotte!! Du är varmt välkommen när helst du vill :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :