Tårta till morsdag

publicerat i Tårtor;
Nu var det cirka fem månader sedan mitt senaste inlägg. Tänk så tiden rinner iväg... För en månad sedan kom vår lilla flicka till världen, och det är till graviditeten och därefter hennes ankomst som all energi gått. Bakat har jag givetvis gjort, men det har inte funnits ork till fotografi och allt som kommer därefter :)
 
Nu tänkte jag dock att det är dags för ett litet inlägg! För trots att det gått så otroligt lång tid så är ni ändå några tappra själar som fortsätter kika in hit, och det gör mig så varm om hjärtat!
 
 
Min första morsdag firas idag, och jag passade på att göra en liten tårta.
 
 
Imorgon är det första juni, enligt min morfar så kommer sommaren första juni. Någon sommar kan jag inte påstå att jag har utanför fönstret, men violerna har åtminstone kommit! Därför passade jag på att garnera min tårta med dessa små ätbara söta blommor.
 
Tårtan är 15 cm i diameter. Bottnarna är gjorda enligt grundreceptet. Fyllningen består av fyra lager, ett med grädde smaksatt med vanilj, ett lager med hallon och två lager med vaniljkräm. Supergott!!
 
Jag har spacklat tårtan med vispgrädde, och sedan täckt den med kokosflingor.
 
 
Det är ungefär vad man verkar hinna med när man har en liten bebis :)
 
 
Rosen är gjord i sugarpaste
 
 
Små lila violer. Alla violer är ätbara.
 
 
Nu vaknar min lilla flicka, så nu är det dags att återgå till att arbetet!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av ɑ n n i k ɑ:

Jätte fin tårta :D

2:a kommentar, skriven , av Elina:

SÅ PERFEKT

3:e kommentar, skriven , av angelicasvarld.blogg.se:

Men vilken vacker tårta !!

4:e kommentar, skriven , av Lotta:

Vad roligt med ett nytt inlägg från dig! Har saknat dina underbara bakverk :) Och stort grattis till lilla dottern! :)

Väldigt fin tårta, riktigt vacker... och fyllningarna lät riktigt mumsiga.

Ha en bra dag!

5:e kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Första morsdagen måste kännas stort! Hoppas att det går bra där hemma med er lilla prinsessa :) Kram!

6:e kommentar, skriven , av Riikka:

Oj vilken enkel men väldigt fin tårta, och god lät den också!

Grattis till flickan, och till din första mors dag!

7:e kommentar, skriven , av N:

Du bakar riktigt fina tårtor!!!
Har en fråga, bor också i Umeå och undrar vart man kan få tag på färdiga vita marsipanlock. Odenses egna marsipanlock är väldigt små, eller känns som det, räcker det till en hel tårta tror du? Och hur mycket sugarpaste behövs det för att täcka en hel tårta, och vart kan man hitta det?
Är tacksam för ett snabbt svar! :)

Svar: Hej! De färdiga locken räcker tyvärr inte till en tårta. Ca 500g marsipan eller sugarpaste går åt till en tårta. Fråga på finas eller mecka om du kan få köpa marsipan från dem. Annars finns det på konstnärsshopen, men jag har inte testat den. Jag brukar beställa Örebro bagerivarors marsipan. Finns tex här : http://www.strosselannat.se/marsipan/. De har även sugarpaste :) lycka till!
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av N:

En till fråga, det är så att jag har en grädde som går ut idag. Kan jag använda grädden i tårtan fastän jag inte ska äta upp tårta idag utan på tisdag. Klarar sig grädden tills då eller?

Svar: Jag skulle använt den. Så länge den inte känns "sur" redan idag. Men bäst före brukar kunna räcka till några dagar extra!
Suzanne Bruks

9:e kommentar, skriven , av Elisabeth:

hej, kan man beställa en bröllopstårta?

Svar: Hej! Tack för förfrågan. Men jag bakar inte efter beställningar. :)
Suzanne Bruks

10:e kommentar, skriven , av bak:

Hej!
Tänkte bara säga att du verkligen har en jättefin blogg och att jag själv blir inspirerad av den! Är du sugen får du gärna kolla in min blogg http://www.bakochsmak.se så kanske vi kan inspirera varandra så vi utvecklas.

Ha en bra dag,
Bak och smak

Kommentera inlägget här :